راهنمای جامع مقابله با اهمال کاری و به تعویق انداختن کارها

مبارزه با تنبلی

لئوناردو داوینچی، سالها برای کشیدن تابلوی مونالیزا زمان گذاشت و درسال 1519 وقتی از دنیا رفت تعداد زیادی طرح نیمه کاره و پشت گوش انداخته داشت. می گویند او در بستر مرگ شک داشت که تا به حال کاری انجام داده است یا خیر؟

این نشان می دهدکه همه ما (حتی داوینچی) دچاردرجاتی از اهمال کاری هستیم. دانشمندان هم براین باورندکه ژنتیک مغز انسان به گونه ای است که سعی میکند استرس ونگرانی را ازمادورکند اتفاقات و چیزها را راحت جلوه دهد وباعث شود فکرکنیم گشتن دراینستاگرام وفضای مجازی مهمتر ازتماس با سرنخ هاست وآن  راعقب بیندازیم.

دکتر تیموتی پایچل؛ استاد روانشناس هم توضیح می دهد که وقتی باید”انجام کاری”را انتخاب کنیم ، بین بخش عاطفی – هیجانی و بخش منطقی مغزیک جنگ اتفاق می افتد! و اولویت با تصمیمی است که بیشترین لذت رانصیب شما کند بنابراین برای انتخاب بین تماشای سریالهای موردعلاقه تان درلپ تاپ ونوشتن گزارش ویژه ای که مدیرفروش شما درخواست کرده، آن هم وقتی فقط برای یکی از آنها وقت دارید،در ذهنتان درگیری ایجاد می شود.

درست است که بدن ما این گونه طراحی شده،اما این مجوزی برای این نیست که روزی دوساعت درآبدارخانه باهمکارتان حرف بزنید و پشت میزتان برنگردید!

اهمال کاری

ازجمله مشکلاتی که اهمال کاری ایجاد می کند، موارد زیرهستند:

باانجام کارها شما نرخ تبدیل بالاتری خواهید داشت ودرکارتان حرفه ای تر دیده خواهید شد.

تحقیقات نشان داده اندکه وقتی بجای اهمال کاری به کارهایتان رسیدگی می کنید، احساساتی مثل صلح،درونی،قدرت،هدفمندبودن ودرکنترل داشتن اوضاع را تجربه خواهید کرد.

برای شرکت ها،اهمال کاری و به تعویق انداختن کارها هزینه زیادی برمیدارد اگر فقط چند دقیقه در روز هم کارها را به تعویق بیندازید،با احتساب حقوق میانگین ساعتی 17 دلارشرکت های آمریکایی درسال به ازای هرکارمند،4000 دلار ضرر می کنند.و این درحالیست که تحقیقات نشان داده اند کارمندان آمریکایی بطورمتوسط روزی دوساعت ازساعات کاری را به انجام کارهای دیگر می پردازند این یعنی میزان ضرر شرکت ها بیشتر از این حرف هاست.

به تعویق انداختن؛ همچنین باعث ضرر و زیان های مالی شخصی هم میشود. فکر کنید پرداخت قبوض را تا موعد سررسیدشان پشت گوش بیندازید یا پر کردن اظهارنامه مالیاتی را فراموش کنید.اینکه رفتن به دکتر برای یک مشکل پزشکی رابه تعویق بیندازید تا اوضاع بدتر شود یا کارهای تعمیراتی خانه را انجام ندهید، ضررهای مالی هنگفتی برایتان درپی خواهد داشت.

علاوه بر آسیب های اقتصادی،اهمال کاری برای سلامتی شما هم بداست. براساس یک پژوهش که درمجله پزشکی منتشر شده است، به تعویق انداختن کارهاافزایش شدید فشار خون؛ بالا رفتن سطح استرس و بیماری های قلبی عروقی رادرپی خواهد داشت.

چرا باید کارها را همین حالا انجام دهیم و چطوراین کار باید انجام شود؟

برای خیلی ازافراد،به تعویق انداختن کارهاتبدیل به یک عادت ریشه دار شده است که ازبین بردن آن به تلاش زیادی احتیاج دارد.خیلی ازمردم هم نمی دانندکه دچاراهمال کاری هستند. مطالعات گسترده ای که دراین رابطه انجام شده،آمارنگران کننده ای رانشان می دهد: 80 تا 95% دانشجویان کارهایشان را به تعویق می اندازند.این عمل دربین سایرافرادجامعه هم رشدداشته است وآمارها می گویند بین 15 تا 20% بزرگسالان دچار اهمال کاری مزمن هستند.

اگرشماهم درانجام کارهای مهم تان تاخیردارید،در اینجا چندراه حل برای تغییر این عادت ودردست گرفتن کنترل اوضاع برایتان آورده ایم:

حقیقت راقبول کنید:درک کنید که اهمال کاری برتمامی جنبه های زندگی شما اثر منفی می گذارد وبه ندرت برایتان سودی خواهدداشت.

برای ایجاد تغییر متعهد باشید:با کارهای کوچک وآسان ترشروع کنید،برای مثال اگرمسئول یک پروژه بزرگ هستید،آن رابه کارهای کوچک ووظایف مبتنی برفعالیت تقسیم کنید. درفروش؛ می توانیدپروسه فروش رابه مراحل مختلف تقسیم کنید که انجام دادن هرکدام هم کارسختی نباشد.هم روی انجام فعالیت ها نظارت داشته باشید ازبرنامه هایی مثلEvernoteاستفاده کنید که بشما اجازه می دهند چک لیست درست کنید وانجام کارها رابشما یادآوری می کنند.

عاشق کاری که انجام می دهید باشید،یا اینکه کاری را که عاشقش هستید انجام دهید،هرکدام که موقعیتش برایتان فراهم است. اگرعاشق انجام کاری هستید وانجامش نمی دهید،احتمالا”کارهای دیگرتان راهم به تعویق خواهیدانداخت.استیوجابزدرجریان سخنرانی دردانشگاه استنفوردگفت:”شما بایدآنچه راکه دوست دارید پیدا کنید… تنهاراه انجام کارهای بزرگ این است که عاشق آنهاباشید.

برای خودتان مهلت های سخت گیرانه ترتنظیم کنید: وقتی قرار است پروژه ای رابه سرانجام برسانید یا چیزی تحویل دهید،برای خودتان چندروز زودتر مهلت بگذارید. با این روش زمان کمتری دارید و احتمال به تعویق انداختن کارهابه حداقل می رسد.

محیطی بدون عوامل حواس پرتی ایجاد کنید:هرچیزی که ممکن است تمرکز شما را به هم بزند از اطرافتان دورکنید. برای مثال اگر در انجام کارتان به شبکه های اجتماعی نیازی ندارید، نوتیفیکیشن همه شان راخاموش کنید.

تا جایی که میشود کارها راخودکارسازی کنید: تکنولوژی این امکان رافراهم کرده که کارهای تکراری را به نرم افزارها بسپارید وهم خیالتان راحت باشد که کاری فراموش نمیشود وهم زمان بیشتری داشته باشید.

قرن ها پس ازداوینچی،ما هنوزهم با اهمال کاری دست و پنجه نرم می کنیم اگرچه روانشناسان، مربیان،موفقیت،استادان و.. زیادی برای مقابله با اهمال کاری راه حل هایی ارائه داده اند؛ اما درنهایت این خود شما هستید که میتوانید از این مشکل بیرون بیایید. پس همین حالا بلند شوید و کارهای عقب افتاده تان را انجام دهید!