دیجیتال مارکتینگ

آشنایی با دیجیتال مارکتینگ

متخصصان بازاریابی دیجیتال مارکتینگ را به مانند چتری می دانند که همه فعالیت های حوزه دیجیتال تحت پوشش آن قرار می گیرد. کسب و کارهای مختلف از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ مانند سایت، شبکه های اجتماعی، بهینه سازی موتور جستجوی گوگل، ایمیل مارکتینگ و … برای جذب مشتریان جدید و ارتباط دائمی با مشتریان فعلی و آینده بهره می برند.

واقعیت این است که نسبت به سال های قبل مردم چند برابر وقت خود را در فضای مجازی سپری می کنند. و در نتیجه سبک زندگی آن ها تغییر کرده است و می توان اینگونه در نظر گرفت که احتمال خیلی زیاد روش های خرید آن ها نیز تغییر کرده است. این جملات اهمیت دیجیتال مارکتینگ را نشان می دهد.

بازاریابی همیشه یک معنی دارد : ارتباط با مخاطب در بهترین زمان و بهترین مکان. این تعریف در زمان حال به این معنی است که ما باید در جایی حضور داشته باشیم که مخاطبان نیز حضور دارند یعنی اینترنت و فضای مجازی.

قبل از اینکه بحث دیجیتال مارکتینگ را برای شما باز کنیم می خواهیم با مبحثی آشنا شویم به نام بازاریابی درونگرا. Inbound Marketing یا همان بازاریابی درونگرا نوعی از بازاریابی دیجیتالی است که از چهار مرحله تشکیل شده است. جذب مخاطب، تبدیل مخاطب به لید فروش،  تبدیل لید به مشتری و در نهایت ارائه ارزش فراتر از انتظار به مشتری چهار مرحله بازاریابی درونگرا است. و همه این مراحل در فضای آنلاین اتفاق می افتد. هدف از معرفی بازاریابی درونگرا در این قسمت این است که شاید بسیاری از افراد بازاریابی درونگرا را با بازاریابی دیجیتالی که در ادامه به معرفی کامل آن خواهیم پرداخت یکسان بدانند. باید بگوییم که تفاوت های جزئی ای بین آن ها وجود دارد و زمانی که با کسب و کارهای گوناگون در مور تاثیر این تفاوت ها بحث کنیم متوجه می شویم که همین تفاوت های جزئی چقدر در کسب و کارها تاثیر بزرگی دارد.

تعریف دقیق دیجیتال مارکتینگ

از سایت رستوران تان بگیرید تا همه ابزارهای آنلاینی که به معرفی رستوران خود می پردازید مانند تبلیغات دیجیتالی، بازاریابی ایمیلی، بروشورهای آنلاین و… یک طیف عظیمی از ابزار و تاکتیک ها را شامل می شود که همه آن ها تحت عنوانی به نام دیجیتال مارکتینگ قرار می گیرند. بهترین دیجیتال مارکترها از هرکدام از این ابزارهای دیجیتالی یک تصویر مشخص برای دست یابی به اهداف کلیدی خود دارد.

شما نیز به عنوان مدیریت رستوران باید از بخش دیجیتال مارکتینگ رستوران خود بخواهید اولا تمام ابزارهای ممکن دیجیتالی را برای معرفی خدمات رستوران تان فراهم آورد و ثانیا برای فعالیت در هر کدام از آن ها برنامه ریزی مشخصی داشته باشند.

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ شامل موارد زیر است :

  • وبلاگ
  • اینفوگرافی
  • بروشورهای آنلاین
  • کتاب های الکترونیکی یا eBook
  • سایت
  • ابزارهای تعاملی
  • رسانه های اجتماعی
  • دارایی های برند (مانند لوگو)

تکنیک های دیجیتال مارکتینگ :

1. بهینه سازی موتورهای جست و جو (SEO)

فرآیند بهینه سازی سایت برای کسب رتبه های خوب و بالا در نتایج موتورهای جست و جو به خصوص گوگل را سئو می گویند. اگر سایت شما در کلمات مهمی که به فعالیت کسب و کارتان مربوط می شود بهینه شده باشد  و در نتایج جست و جو رتبه های اول را داشته باشد باعث افزایش مراجعه به سایت شما می شود.

2. تبلیغات PPC پرداخت به ازای هر کلیک

یک از راه هایی که شما می توانید به کمک آن ترافیک سایت خود را بالا ببرید تبلیغات کلیکی است. تبلیغات کلیکی یعنی اینکه شما به ازای هر کلیکی که بر روی محتوای شما صورت می گیرد مبلغی را پرداخت می کنید. رایج ترین ابزار تبلیغات کلیکی ادوردز گوگل (Google AdWords ) است.

3. ایمیل مارکتینگ

برخی از شرکت ها از ایمیل مارکتینگ به عنوان روشی برای ارتباط با مخاطب استفاده می کنند. ایمیل ها اغلب با هدف ترویج محتوا، معرفی خدمات، ارائه تخفیفات و اطلاع رسانی رویداد استفاده می شود.

5. بازاریابی محتوایی

تولید محتوای خوب و مناسب و ترویج دادن آن را بازاریابی محتوایی می گویند. هدف ما از بازاریابی محتوایی آگاهی از برند، رشد ترافیک سایت، افزایش بازدید از شبکه های اجتماعی و همراهی با مشتری است.

6. بازاریابی شبکه های اجتماعی

فعالیت هایی که شما در رسانه های اجتماعی به منظور رشد برند و محتوای تان انجام می دهید را می گویند. هدف از بازاریابی شبکه های اجتماعی نیز آگاهی از برند، افزایش ترافیک سایت، ارتباط نزدیک با مشتری و تولید لید فروش است.

7. روابط عمومی آنلاین (Online PR)

روابط عمومی در فضای مجازی باعث ارتباط بیشتر شما با مخاطبان می شود. پاسخ به سوالاتی که مخاطب شما در قسمت کامنت ها قرار می دهد و یا پاسخ به نظراتی که در شبکه های اجتماعی مطرح می شود از این نوع است.

** ابزارها و تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ فراتر از مواردی است که در اینجا ذکر شد. دلیل اینکه تنها به این موارد بسنده شده این است که اولا در اینجا نمی خواهیم بحث تخصصی بازاریابی دیجیتالی را داشته باشیم زیرا ممکن است از حوصله خارج شود و دوما در ادامه می خواهیم مشخصا در مورد رستوران ها بحث را داشته باشیم و مواردی که اعلام نشده کاربرد چندانی در رستوران ها ندارد.

آیا دیجیتال مارکتینگ برای هر کسب و کاری مناسب است؟

دیجیتال مارکتر ها می گویند بازاریابی دیجیتالی برای هر کسب و کاری و در هر صنعتی کار می کند. صرف نظر اینکه شرکت شما چه چیزی می فروشد، دیجیتال مارکتینگ شامل شناسایی شخصیت خریداران برای درک نیاز آن ها و ایجاد محتوای آنلاین با ارزش است. و به این معنی است که همه شرکت ها، چه از نوع B2B و چه B2C می توانند از ابزار و تاکتیک های دیجتال مارکتینگ بهره مند شوند. تنها ابزار و نحوه استفاده از ابزارها ممکن است متفاوت باشد. به نظر شما رستوران ها چگونه می توانند از دیجیتال مارکتینگ استفاده کنند؟

8. تفاوت بازاریابی دیجیتالی و بازاریابی درونگرا

اکنون که با بحث دیجیتال مارکتینگ تا حدودی آشنا شدیم بیایید یک بار دیگر و به صورت کامل تر تعریف بازاریابی درونگرا را برای شما مطرح کنیم. برای این کار از شکل زیر کمک می گیریم.

گفتیم که بازاریابی درونگرا چهار مرحله دارد. در مرحله اول شما همه مخاطبان که به خیلی از آن ها امکان دارد با کسب و کار شما آشنایی نداشته باشند را جذب می کنید و به بازدید کننده تبدیل می کنید. این مرحله با ابزارهایی مانند وبلاگ، سئو و نشر در شبکه های اجتماعی صورت می گیرد. در مرحله دوم شما باید این بازدید کننده ها را به لید فروش تبدیل کنید. این مرحله نیز با فرم ها، صفحات فرود و CTA ها صورت می گیرد. مرحله مهم بعدی این است که شما از بین این لیدها، مشتریان خود را بدست آورید.  سیستم های مدیریت ارتباط با مشتریان و ایمیل مارکتینگ می تواند ابزارهای این مرحله باشد. مرحله نهایی نیز این است با نظرسنجی، محتوای هوشمند و نظارت بر کانال های اجتماعی خود خدماتی فراتر از انتظار مشتریان به آن ها ارائه نمایید.

اکنون دیگر درک می کنید که چرا به دنبال تفاوت بین دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی درونگرا هستیم. این دو بسیار نزدیک به هم هستند و اگر شخصی برای اولین بار توضیحات هر دو بخواند می گوید که این دو کاملا یکسان هستند. بله، هر دو در ابتدا یکسان به نظر می رسند؛ هر دو در درجه اول در فضای آنلاین رخ می دهد و هر دو تمرکزشان بر روی تولید محتوای با کیفیت در فضای دیجیتالی است. پس تفاوت شان در چیست؟ بگذارید ادبیات رسمی و بازاریابی را در اینجا کنار بگذاریم مستقیم تفاوت این دو را به شما بگوییم. دیجیتال مارکتینگ تفاوتی بین بازاریابی درونگرا و برونگرا قائل نیست. تاکتیک های دیجیتالی برونگرا پیام تبلیغاتی مستقیم به همه افراد ممکن در فضای مجازی را در نظر می گیرد، بدون توجه به اینکه مناسب افراد هست یا خیر. درحالی که بازاریابی درونگرا می گوید شما باید پیام خود را در جایی که مخاطب هدف شما در آن حضور دارد انتشار یابد. فرض کنید شما می خواهید برای رستوران یا فست فود خود تبلیغاتی در فضای مجازی انجام دهید. آیا می آیید در کانالی در شبکه های اجتماعی که مخاطبان آن بیشتر در کشورهای خارجی زندگی می کنند هزینه کنید؟ آیا شخصی حاضر است به خاطر رستوران شما از کشوری به کشور دیگری بیاید؟ البته که این نوع تبلیغات به برندسازی منتهی می شود و مطمئنا اگر روزی گردشگران به کشور ما بیایند یکی از گزینه های صرف غذا را رستوران شما قرار می دهد. از طرف دیگر فرض کنید شما همان تبلیغ را در کانالی قرار دهید که اعضای آن گروه افرادی هستند که محل زندگی آن ها در نزدیکی مکان رستوران شما است. شک نداشته باشید که علاوه بر هزینه تبلیغ، سودی نیز به حساب شما بر می گردد.

در دیجیتال مارکتینگ چقدر طول می کشد تا نتایج دیده شود؟

با دیجیتال مارکتینگ شما خیال تان راحت است که به سرعت می توانید نتیجه فعالیت های آنلاین خود را مشاهده کنید و این نتیجه نسبت به بازاریابی آفلاین بسیار سریع تر است. در حقیقت دلیل آن هم بخاطر سادگی محاسبه نرخ بازگشت سرمایه یا همان ROI است.

اگر شما زمان معینی را برای شناسایی پرسونای مخاطبان خود صرف کنید، و همچنین تمرکز خود را بر روی تولید محتوای مناسب و با کیفیت قرار دهید به احتمال زیاد بتوانید در عرض شش ماه اول فعالیت خود نتایج خیلی خوبی را مشاهده کنید.

اگر شما از تبلیغات پولی نیز استفاده کنید سریع تر به نتیجه می رسید؛ گرچه پیشنهاد ما این است که فعلا این مورد را کنار بگذارید و روی فعالیت های ارگانیک (رایگان) مانند محتوای خوب، سئو و رسانه های اجتماعی تمرکز کنید تا موفقیت های بعدی شما پایدار باشد.