انواع واحدهای پذیرایی | بخش اول

امروزه با در نظر گرفتن فرهنگها و سنن مختلف در سر تا سر جهان، انواع رستورانها و مکانهای پذیرایی با امکانات،تجهیزات و منو های مختلف با درجه بندیهای گوناگون جهت پذیرایی و مهمان نوازی و  ارائه خدمات غذا و نوشیدنی  ( FOOD & BEVERAGE) اعم ازاینکه به شکل مستقل و یا بعنوان یکی از بخشهای مدیریتی زیر مجموعه که در هتلها اداره میشوند بوجود آمده که در ذیل به بررسی و تفصیل خلاصه آنها میپردازیم.

انواع واحدهای پذیرایی:

رستوران اصلی

1- رستورانهای اصلی MAIN RESTAURANT :

رستورانهای اصلی در واقع همان مکانهای پذیرایی از میهمان هستند که معمولا از منوی مشابه جهت ارائه خدمات در سطح یک کشور استفاده میکنند و نمونه ای از واحدهای پذیرایی بوده که خارج از هتل نیز به چشم میخورند.این رستورانها در دو وقت نهار وشام فعالیت داشته و روش رایج پذیرایی از میهمان در رستورانهای اصلی اغلب پلیت سرویس (PLATE SERVICE) بوده همراه با بهترین و با کیفیت ترین ابزار پذیرایی.درطراحی اینگونه رستورانها باید به نکته مهمی توجه داشت و آن طراحی فضای آشپزخانه و نحوه ارتباط آن با سالن پذیرایی در یک طبقه و همسطح میباشد( که اصولا باید توسط بخشی به نام PANTRY از یکدیگر جدا شوند). از رستورانهای اصلی نه تنها میهمانان هتل بهره مند میشوند بلکه افراد زیادی هم هستند که خارج از هتل بوده و برای صرف نهار یا شام به این مکان مراجعه میکنند.

2- رستورانهای سنتی وبومی TRADITIONAL RESTAURANT:

در بیشتر هتلهای بین المللی و پنج ستاره معمولا با توجه به پیشینه های فرهنگی،تاریخی و موقعیت جغرافیایی رستورانهایی با عنوان رستوران سنتی یا محلی و بومی دیده میشود که با فرهنگ فولکلور منطقه تطابق داشته و برای بومیان آن منطقه تداعی کننده گذشته آنان میباشد.با عنایت به آنچه گذشت باید توجه داشت روش پذیرایی در اینگونه رستورانها برگرفته از همان فرهنگ سنتی و رایج مردم منطقه میباشد.امروزه علاقه وافری بین گردشگران ملموس میباشد و آن هم زندگی و غذا خوردن و تجربه کردن شرایط مردم منطقه ای که در آن حضور دارند است هرچند به مدت کوتاه.

داینیگ روم

3- رستورانهای داینینگ روم DINING ROOM :

در هتلهای بین المللی و لوکس که غالبا از درجه بالایی نیز برخوردار هستند مکانی ویژه بنام داینینگ روم جهت پذیرایی و سرو شام وجود دارد که دارای شرایط خاصی از قبیل نور ملایم، پخش موسیقی زنده بصورت تکنوازی پیانو یا ویلون، استفاده ازبهترین نوع ابزار و تجهیزات پذیرایی، استفاده از گلدان و شمعدان روی میزها،انتخاب میزو صندلی و مبلمان پذیرایی با کیفیت بالا، انتخاب رنگ جگری یا قهوه ای تیره و قرمز زرشکی درطراحی دکوراسیون ورنگبندی فضاها میباشد. پرسنل اینگونه رستورانها غالبا مرد بوده و تسلط کامل به روشهای مختلف پذیرایی داشته تا بهترین خدمات به میهمان ارائه گردد و شب به یاد ماندنی و خاطره انگیزی در ذهن او باقی بماند. منوی ارائه شده در داینینگ روم نسبت به دیگر رستورانها سبکتر بوده اما به لحاظ قیمت گرانتر است.

دو نکته مهم و قابل توجه در مورد رستورانهای داینینگ روم:

الف) وجود مکانی بنام اندیکس (ANDIX) در ورودی سالن جهت انتظار و نشستن میهمان تا رسیدن دیگر همراهان ونگهداری لوازم اضافه آنان مانند چتر، پالتو و کیف دستی میباشد و در صورت لزوم در این مکان از میهمانان با نوشیدنیهای خاص پذیرایی میگردد. همچنین حضور فردی از تیم پذیرایی که وظیفه تشریفات ورود و بدرقه میهمان هنگام خروج بر عهده اوست که (CAPTAIN RECEPTION)  نامیده میشود.

ب) استفاده میهمانان خاص و ویژهVIP  از فضایی اختصصاصی بنام (PRIVATE DINING ROOM) میباشد.